RWD to skrót od responsive web desing, czyli technika umożliwiająca projektowanie stron dla różnych rozdzielczości, na jakich dana strona może zostać wyświetlona. W powszechnym mniemaniu uważa się, iż są 4 podstawowe wielkości.
RWD posiada szereg zalet, których nie można przypisać wersji mobilnej, wymieńmy te najistotniejsze.
- Wspólny panel zarządzania treścią (CMS) – strony typu RWD mają możliwość publikacji oraz zmiany treści za pośrednictwem jednego panelu administracyjnego, czego brakuje stronom mobilnym – są to zazwyczaj dwa odrębne serwisy, które wymagają aktualizacji.
- Dostosowanie dla każdego urządzenia z osobna – jesteśmy w stanie dobrać odpowiednią wielkość elementów wraz z ich rozmieszczenie w zależności od wspomnianej już szerokości. W wersji mobilnej wszystko jest takie samo dla każdego z urządzeń mobilnych.
- Jeden adres URL – bez znaczenia, na jakim urządzeniu strona jest przeglądana, jej adres nie zmieni się na adres strony mobilnej, dzięki czemu wysyłając link do drugiej osoby, ona zawsze zobaczy tę stronę w prawidłowy sposób, niezależnie od tego, na jakim urządzeniu ją ogląda. Strony mobilne często charakteryzują się przedrostkiem „m” lub „mobile” w adresie domeny, wtedy taki adres wygląda następująco: „m.webwavecms.com”
- Lepsze wyniki SEO – strony mobilne narażają nas na tzw. „duble content” – czyli wykrycia przez przeglądarkę duplikatu treści, co negatywnie wpływa na pozycjonowanie strony w Internecie.
- Wspólne kody śledzące – strony mobilne z racji tego, iż nie są jednym serwisem, tylko dwoma odrębnymi, musimy zaimplementować dwa odrębne kody śledzące(np. Google Analytics), następnie sumować wyniki. Stron responsywnych ten problem nie dotyczy.
- Google frendly – google otwarcie promuje strony w technologii RWD, ponieważ są przyjaźniejsze dla użytkowników. Jest to także dodatkowy atut dla SEO.
Czy strony mobilne posiadają jakieś cechy szczególne, jeśli tak to jakie?
- Możliwość szybszego wdrożenia – jest to rozwiązanie jednopoziomowe, stworzenie go jest mniej pracochłonne.
- Łatwiejsze „odchudzenie” strony – optymalizacja serwisu mobilnego będzie znacznie prostsza niż strony RWD.
- Możliwość stworzenia oddzielnej nawigacji oraz treści – co prawda jest to także do osiągnięcia nas stronach typu RWD, jednakże jest to dużo bardziej czasochłonne.
Podsumowanie
Jak widać, wybór jest prosty, jedyną słuszną decyzją jest tworzenie stron typu RWD i nie warto tego zaniedbywać. Zarówno szereg korzyści płynący z dotarcia do odbiorcy (czytelność serwisu), jak i pozycjonowanie jest główną zaletą tej technologii. Obecnie coraz więcej serwisów wypiera strony mobilne, zastępując je responsywnymi.